Satu daripada keunikan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan Kelas Aliran Agama (KAA) ialah wujudnya Kelas Kemahiran Membaca dan Menghafaz Al-Quran (KKQ).
Kelas Khas Kemahiran Membaca dan Menghafaz Al-Quran (KKQ) telah dilaksanakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) sejak tahun 1986 hingga sekarang.
Pelaksanaan ini berdasarkan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Perancangan Pelajaran (JPP) pada tahun 1985.
Kelas Kemahiran Membaca dan Menghafaz Al-Quran (KKQ) merupakan salah satu daripada aktiviti ko-kurikulum di SMKA dan KAA berdasarkan pekeliling KP(BPPP) Sulit/03/9/JPP/M(87). Kelas ini hendaklah dilaksanakan di sekolah tertentu.
Jawatan guru al-Quran di SMKA dan KAA telah diperuntukkan di dalam senarai perjawatan (B26) tahun 2002 berdasarkan MEMO daripada Bahagian Sumber Manusia Kementerian Pendidikan Malaysia KP(PP) 0050/Jld.43(9) bertarikh 8 Mac 2002.
JAPIM dari masa ke semasa sentiasa mengadakan kursus-kursus khas kepada guru-guru yang mengajar KKQ di SMKA. Kursus yang sama juga akan diberikan kepada guru-guru yang mengajar di KAA bagi menambah atau melengkapkan guru-guru dengan pengetahuan dan kemahiran dalam bidang berkaitan.
Kelas Kemahiran Al-Quran adalah salah satu kegiatan ko-kurikulum yang dilaksanakan di SMKA dan KAA seluruh negara. Namun begitu di sekolah berkenaan ia wajib dilaksanakan tiga jam dalam seminggu bagi setiap tingkatan mengikut sukatan pelajaran yang telah ditetapkan.
Kelas Aliran Agama (KAA)
PENDAHULUAN
Kelas Aliran Agama (KAA) di sekolah menengah harian diwujudkan atas desakan dan permintaan ibu bapa dan masyarakat kepada pendidikan yang disediakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA). SMKA yang sedia ada tidak dapat menampung permintaan ibu bapa berikutan pencapaian prestasi murid-murid dalam UPSR yang meningkat. Kementerian Pelajaran Malaysia pula tidak lagi bercadang untuk menambah bilangan SMKA maka keperluan kepada aliran seperti yang dilaksanakan di SMKA amat diperlukan dan diperluaskan di Sekolah Menengah Harian Biasa.
LATAR BELAKANG
KAA di Sekolah Menengah Kebangsaan telah mula dijalankan secara rintis pada tahun 1987. Pada bulan Februari 1990 Pengarah Pendidikan Malaysia ketika itu telah meminta pengarah-pengarah Pendidikan Negeri menubuhkan Aliran Agama di Sekolah Menengah Kebangsaan di negeri masing-masing. Dalam Mesyuarat Penyelarasan Hal-Hal Profesional (PHP) ke 29 pada bulan Januari 1991 Kertas Konsep Aliran Agama di Sekolah Menengah Biasa juga telah dibincangkan. Pada tahun 1992, Kelas Aliran Agama (KAA) telah diadakan di 130 buah sekolah di Malaysia.
KRITERIA PEWUJUDAN KAA
a. Sekolah yang bercadang untuk membuka KAA hendaklah mempunyai asrama supaya dapat menampung murid yang tinggal jauh dari sekolah.
b. Semua murid KAA hendaklah tinggal di asrama. Ini bagi mengisi aktiviti-aktiviti pengukuhan dan peningkatan amalan dan penghayatan rohani dan sahsiah murid.
c. Sekolah yang mempunyai sistem perhubungan yang baik supaya murid mudah berulang alik dari rumah ke sekolah.
d. KAA hendaklah dibuka daripada tingkatan 1 hingga tingkatan 5 atau mengikut keperluan.
e. Jumlah maksimum murid tidak melebihi 35 orang satu kelas.
f. KAA dimulakan secata bertahap dari tingkatan satu hingga lima dan murid-muridnya adalah mereka yang berada dalam kelas yang sama atau dalam kelas aliran yang sama.
g. KAA hendaklah melaksanakan pakej pengajian sama seperti mana yang dilaksanakan di SMKA.
h. KAA hendaklah melaksanakan Kelas Kemahiran al-Quran (KKQ)
i. Di KAA Bahasa Arab hendaklah dimasukkan dalam jadual waktu sekolah serta menjadi subjek yang wajib dipelajari serta wajib di ambil peperiksaan.
j. Pembukaan KAA adalah berdasarkan kepada keputusan Mesyuarat Anggaran Belanja Mengurus (ABM) yang diadakan setiap tahun antara Bahagian-Bahagian di KPM bersama JPN.
KRITERIA PEMILIHAN MURID KE KAA
a. Murid tersebut memohon masuk ke KAA dan dipilih oleh pihak sekolah dan dipersetujui oleh pihak JPN;
b. Murid dari kawasan setempat yang mempunyai kelayakan minima 3A 2B dalam peperiksaan UPSR, Jabatan Pelajaran Negeri dibenarkan membuat pemilihan mengikut keadaan dan keperluan setempat (syarat kemasukan dilonggarkan sekiranya terdapat kekosongan atau tertakluk kepada negeri berkenaan);
c. Muri-murid tersebut boleh menulis, membaca jawi dan membaca al-Quran dengan baik dan
d. Pemilihan murid juga boleh di buat oleh pihak sekolah berdasarkan kecemerlangan UPSR dan lulus PAFA. pemilihan melalui ujian lisan dan bertulis boleh dilakukan.
PROSES PEMILIHAN MURID KE KAA
a. Murid-murid yang berminat untuk memasuki KAA boleh mengisi borang yang diedarkan oleh JPN ke sekolah-sekolah;
b. Pemilihan calon-calon murid yang layak oleh Jabatan Pelajaran Negeri;
c. Pemilihan calon-calon murid yang layak juga boleh di buat oleh pihak sekolah.
d. Tawaran kemasukan dikeluarkan kepada murid yang layak oleh Jabatan Pendidikan Negeri.
e. Murid tersebut memohon masuk ke KAA atau SMKA tetapi tidak mendapat tempat di SMKA dan ditawarkan ke KAA atau dipilih oleh pihak sekolah dan dipersetujui oleh pijak JPN.